Månadsarkiv: oktober 2011

Smygträning

Var på badhuset med skolan idag. Det var ju mest att kolla så alla höll huvudet över ytan men medan jag stod där och tittade så passade jag på att göra ett gäng tåhävningar och stretching. Det kallar jag att utnyttja situationen!

Annonser

Nödvändiga saker

Efter kaosartad skoldag, konferens och allmänt lång dag bestämde jag mig för att gå omvägen till Ica. Det fick bli den motion som blev idag men det var ju iallafall bättre än att ta bilen. Fick kanske ihop 30 min promenad och det var så skönt att komma ut lite. Väl hemma planerade jag två lektioner, åt pannkakor och fixade ett mer fungerande badrum.
Avslutningsvis såg jag IGenius om Steve Jobs, en imponerande man och visionär.
”Stay hungry, stay foolish”

kaffe och armhävningar

Det dricks alldeles för mycket kaffe i mitt liv. Mitt svarta guld som är så gott, välbehövligt och beroendeframkallande. Jag borde dra ner på det, en annan vecka när jag kommer tillbaka till högskolan och får betala dyra pengar för varje kopp. Gratis är gott!

Även om jag inte kört så mycket styrketräning klämde jag ändå till med 25 armhävningar på tå idag. Det artar sig och jag börjar komma i kapp innan axlarna pajade. Idag kändes dom tyvärr så jag tog det väldigt lugnt.

Det är hjärnan som styr kroppen

Jag har precis sett en fantastiskt cool dokumentär om dubbla OS-medaljören James Cracknell som bestämde sig för att springa världen tuffaste lopp, Marathon de Sables. 250 km öken där du bär med dig allt du behöver för de 6 dagsetapperna. Han hade som mål att totalt komma in som 50 bästa. Killen är tydligen helt fenomenal på att pressa sin kropp till total utmattning så utan att ha löptränat tillräckligt på grund av en höftskada, aldrig sprungit i den värmen och vara en ”stor löpare” placerade han sig som 12 totalt, bästa britt ever!

Det fick mig verkligen att inse att så mycket av våra prestationer är sitter i vårt huvud. Att bara bestämma sig och att inte vika ner sig är en enorm styrka. Jag gör det bättre med andra. Tar i, kämpar och trycker lite till. Varför klarar jag det inte när jag är själv? Varför viker jag ner mig då så fort det börjar bli jobbigt och blir en mystränare?

It’s all in my head, och jag måste bli bättre på det!

Saker jag lovat mig själv

Jag har lovat mig själv några enkla saker:

  • 2 klätterpass i veckan
  • 2 löppass i veckan (var av ett mer kvalitetsbetonat)
  • minimalt med sött
  • bra mat
  • mellanmål

Allt som kommer extra blir en bonus. Den här veckan har jag inte lyckats gymma men annars vill jag gärna ha det som ett litet extrapass.

Den här veckan har jag lyckats med allt. Jag äter bra, unnar mig bra mat utan tillsatser eller halvfabrikat och äter mellanmål varje dag. Jag har även fått in en bra rutin på frukt och mycket grönt. Det går bra nu!

Den här helgen är äntligen bara min och jag har inte mycket bokat. Helgerna innan har varit hektiska så det är skönt att bara kunna ta dagen som den kommer. Igår var en riktig slappardag på soffan med dåliga tv-program och streamat crossfit-sm. Bra kombo! Tog en kall promenad på kvällen och fick med mig mina kompisar ben&jerry hem. Idag gick vi upp tidigt idag, åt en ordentlig frukost och följde P till jobbet. Sprang hemåt i lite fartlek, kände mig tung men satsade på korta snabba sträckor mellan lyktstolparna.

Mellan två lektioner

Praktiken innebär ju att jag ska hålla i det mesta och det gör jag verkligen. Det blir mycket planering och mycket samtal kring min undervisning. Nu ska vi bara hoppas på jobb också…

Igår tog jag med mig P ut till Öxnehaga och deras fantastiska spår. Det är så omväxlande, både äng och urskog. 2 träningspoäng och 1 godisåoäng, det får bra nu.
Kände att hösten börjar komma, så lite nya kläder skulle inte skada, typ en väst och ett underställ.

aktuell poängstatus

jag vet, jag är en dålig bloggare.. det är lite mycket just nu och det känns som jag jobbar 12 h per dag o sover resten. Jag hoppas att det släpper snart och snart ska kunna slappna av lite mer i lärarrollen. Jag känner att jag bara skulle behöva en Anna-dag när inget annat händer och jag kan göra precis bara det jag vill, det var länge sen nu.

Träningen får också lida även om jag försöker få in lite grann, igår klättring och idag en jogg runt Munksjön. Jag känner att jag behöver den där lilla endorfinkicken och egentiden så idag pluggade jag in volbeat i öronen och bara njöt.

Dagens löprunda

Hade jag 10 poäng i torsdags? 1 poäng i fredags, 3 i lördags, 2 i söndags, 2 igår och 2 idag… 20 nu då! Det är ju ändå rätt hyffsat för att inte tycka man sköter sig eller har tid.