Månadsarkiv: mars 2012

Last days

Tiden bara springer iväg. Jag springer lite mindre…

Senaste dagarna har innehållit cirkelfys och TRX-pass. Träningen går i alla fall bra!  Cirkelfysen innehöll massa roliga övningar som boxhopp, burpies och bollkast.

TRX-passet går också framåt, vissa övningar bränner i musklerna och andra känns knappt allt. Övning ger färdighet! Knät gör ont på insidan över knäskålen, kanske slemsäcken som är irriterad. Det är mindre bra men vila+kyla ska nog göra underverk.

Syrran kom igår med 2 kg godis och tacofrossa, say no more!

Annonser

Superpass

Igår körde vi ett superpass på morgonen. Det kändes ovant att vara på gymmet 7.15 men det gick oväntat bra. Innan stoppade jag i mig lite fil och efteråt två knäckemacka och ett ägg.
Jag körde lite blandade tunga övningar på känn eftersom jag hade glömt hälften av det planerade passet. Det blev iallafall knäböj, utfallsgång, hantelpress, shrugs, rodd i TRX och backflies i TRX och avslutade med hjulet och situps med rotation.
Idag mår kroppen gott! Det spär vi på med lite cirkelfys ikväll

Primal walk aka hitta vilse

Dagens uthållighetsträning bestod av 65 minuters ”komma vilse och hitta rätt igen”. Vi ställde oss på en parkering och sen gick vi åt sydväst i 30 minuter, oavsett vad som kom ivägen. Efter 30 min vände vi om och försökte hitta hem igen. De gick oväntat bra och var oväntat jobbigt. Det kändes väldigt effektivt att huka sig, hoppa över och traska igenom all terräng som kom i vår väg.

Detta blir det absolut mer av i vår!

15 snabba

Passar på att sno denna från Träningsglädje.

  1. Inne eller Ute
  2. Rosa eller Lila
  3. Hantlar eller Kettlebells
  4. Maskin eller Kroppsvikt
  5. Trekvarts eller Ankellångt
  6. Dämpat eller Avskalat
  7. Luftigt eller tight
  8. Svart eller Färg
  9. Kondition eller Styrka
  10. Hörlurar eller Fågelkvitter
  11. Frukost innan eller Frukost efter
  12. Ensamträning eller Gruppträning
  13. Intervaller eller Långpass
  14. Dans eller Yoga
  15. Snygg eller Stark

Cirkelträning

Efter en svullohelg i Västervik chockade jag igår kroppen med cirkelträning med 3 tuffa tjejer. Vi körde 4 övningar per cirkel och ett snabbt tempo.

Cirkel 1: 
Lårcurl
Baksida lår
Tåhäv
Benpress

Cirkel 2:
Sittande rodd
Gräsklipparen (har säkert ett finare namn)
Kulstötaren
Tricepsdrag

Cirkel 3:
Box mot säck
Boxhopp
Köttbullen
Hjulet 

De första två cirklarna körde vi 8 reps på varje innan vi bytte, ingen vila emellan. På sista cirkeln körde vi 30-45 sekunder per station. 

Detta är ett toppensätt att få in tempo, variation och att pushas lite extra.  

Antingen gillar du marklyft eller så har du fel

Jag och H har gjort en träningsplan för kommande 15 veckor (100 dagar). 15 veckor är delade i 5-veckors perioder med olika fokusområden. 5 veckor är uppdelade tunga och lätta veckor och varje vecka uppdelad i 5 pass. Passen är uppdelade efter superpass, styrka+, rörlighet och uthållighet. Är du med?
Marklyft

Okej, ett superpass då.. det är superjobbigt! Knäböj, marklyft, chins och massa annat jobbigt ihopklämt till en go blandning. Under första perioden är det alltså ett sånt pass per vecka.

Styrka+ är som en plusmeny på McDonalds. Extra allt. Kortare funktionella pass som avslutas med antingen rörlighet eller uthållighet. Ett pass kan till exempel vara TRX-fokuserat och avslutas med intervaller på crosstrainern. 2 såna pass per vecka, ett uthållighet och ett rörlighet, denna period.

Sen kommer vi till rena rörlighets- eller uthållighetspass. Jag är stel som ett kylskåp, utan att överdriva! Så det är välbehövlig stretching och yoga för min kropp. Ett av varje per vecka.

yoga

5 pass, 5 veckor. Sen tar vi nya tag.

Let´s go!

Första dagen av 100 grymma kommande dagar. Jag har försökt med förändringar som inte är allt för radikala så att det är förändringar som går ”enkelt” och så jag orkar med. Enligt mig kan radikala förändringar göra att man pallar en stund men hamnar fort tillbaka i det bekväma träsket vilket gör att det inte blir så mycket av det nya livet. Jag har försökt att strukturera upp det för att passa min vardag, mina rutiner och mina mål. Jag kommer berätta mer om min träning snart!

Bild: Adidas

Första dagen då? Jodå, 70 minuter medicinbollspass och 25 minuter på crosstrainern. Medicinbollen var skoj, jag gillar varierad träning som jag kan göra ihop med andra för att peppa, kötta och ha skoj tillsammans. Och jag hade aldrig kört crosstrainer i 25 minuter utan min parter in traning jämte. Såååå långtråkigt annars men nu körde vi lite spontanintervaller där en av oss helt plötsligt sa ” 45 sekunder snabbt” eller ” 1 minut tungt”. Det blev mycket roligare och säkerligen också mycket effektivare.

Mål 100 grymma dagar

Jag har satt ihop en del mål inför kommande 100 dagar. Jag har delat upp dom i både rörlighet, styrka, spänst och uthållighet. Jag väljer att inte sätta ett kroppsligt mål (tex att gå ner i vikt, tajta till eller liknande) då jag tror att det skadar mig mer än att göra nytta. Men jag tror att kroppen kommer följa med om jag sköter träning och kost.

100 dagar är rätt länge men samtidigt rätt kort. Jag har försökt hålla mig till SMART när jag sätter målen, alltså Specifika, Mätbara, Attraktiva, Relevanta och Tidsbestämda. De flesta mål är därför siffror för jag är en riktig siffer-junkie som älskar allt som har med siffror att göra!

  • Ökad rörlighet
    –       att nå med händerna under foten
  • Ökad styrka
    –       Marklyft 95 kg
    –       Knäböj 88,5
    –       Dips 10 st
    –       Chins 5 st
    –       KBswing (14 kg 2 min) 80 st
    –       Armhävningar mellan box 20 st på tå
    –       Bänkpress (?) 
  • Ökad spänst
    –       Boxhopp (?) 
  • Ökad kondition
    –       500 m rodd 110 sek
    –       5 km löpning (?)
Vissa är satta frågetecken bakom och då är dom inte testade eller så är jag osäker på om de ska vara med överhuvudtaget. När det gäller siffrorna är de ungefär satta på 10% över mitt max just nu (japp, allt är testat) och de är väl kanske en relevant utvecklingskurva på 15 veckor. Den som lever får se!