Månadsarkiv: april 2012

It´s all in my head

Igår på träningen så boxhoppade jag och bästa träningskompisen 90 cm. Sist jag gjorde det så slog jag i knät i boxen så inför denna omgången vågade jag inte alls. Tillsist la vi två viktskivor under fötterna och det gjorde stor skillnad. Tänk att 3 cm kan göra så mycket i huvudet. Det gick bra ända till det att jag slog i tån i ett hopp som inte var tillräckligt högt. Det gjorde absolut inte alls ont men det satte griller i huvudet och hjärnspökena var tillbaka. Jag gick ner till den lägre lådan, gjorde ett par perfekta och lätta hopp och sen la jag en steplåda på den för att få lite mer höjd. Så lite sätter stopp för så mycket! Det stämmer verkligen att det bara sitter i huvudet för jag vet att jag får till hoppen så fort inte hjärnspökena är på plats. Övning ger färdighet!

Mejeriprodukters vara eller icke vara

Jag trivs bra med paleo-tänket även om det enligt mig också liknar flera andra ”modedieter” där det inte ska ätas så mycket kolhydrater och bra kvalitet på varorna. Anyway så gillar jag konceptet och märker att kroppen fungerar bra på det. Jag saknar inte alls pasta, bröd och liknande även om jag någon gång har fuskat (oftast på jobbet då det är svårt att äta något annat). Däremot funderar jag på att börja äta lite mejeriprodukter igen. Till exempel keso och turkisk yoghurt. Ibland har jag varit sugen på det till lite frukt och nötter, eller som mellanmål (snabbt och smidigt). Jag tänker börja introducera lite sånt för att se vad kroppen tycker om det.

Paleomiddag är inte så svårt. Överst är kycklingfilé stoppad med kryddor som bästa P kom på häromdagen. Underst är halloumisallad med sparris.

PMS?

Sen jag skaffade hormonspiral har jag inte haft the period. Så senaste 3 åren har jag inte sett de signaler som alla andra kvinnor brukar se en gång i månaden. Det är väldigt skönt att slippa faktiskt. Däremot märker jag andra signaler på kroppen. Senaste dagarna har jag varit trött, stressad och irriterad. Även hyn har varit lite sämre och kroppen har känts svullen. Det roliga är att det tar ett par dagar för mig att fatta vad kroppen signalerar. Varje gång! Nån gång borde jag väl lära mig? Handbok för att vara kvinna tack!

Ofokuserad yoga

Idag var inte min dag, alldeles för rörigt. Hade bokat yoga tidigare i veckan men kände inte alls för det, kände bara för att ligga under täcket. Joggade iallafall iväg till yoga i lätt duggregn och tänkte att det får nog bra. Oj så fel det kan bli! Jag var totalt ofokuserad hela passet och tänkte på allt annat än andning och rörelser. Egentligen hade kroppen nog behövt ett superhårt träningspass i typ intervallstil men så blev det inte idag. Jag försöker tro att yoga ändå gjorde nåt gott för min kropp och att nästa pass kommer gå enklare, övning ger färdighet!

Träning och mat

Jo det är väl det de flesta inlägg handlar om på den här bloggen. Idag körde vi superpass med utfall, marklyft, rodd, knäböj, chins och KB-swing. Vågade mig på att swinga 20 kg idag vilket aldrig hänt innan. Mellan mig och bästa träningskompisen blir det alltid tävling om vem som kan ta mest vikt vilket är bra för att vi båda pushar varandra. Hon swingade coola 24 kg… men jag har snart i kapp!

Middagen bjöd på köttbullar i tomatsås, en personlig favorit som aldrig riktigt blir bra. Antingen blir köttbullarna för lösa eller som idag för hårda. Jag kanske går ta och kolla upp ett recept och sluta höfta när jag ska laga detta nästa gång. Tomatsåsen däremot blev perfa, det är jag proffs på. Hemligheten ligger i chili och en gnutta socker, enligt mig alltså. Du kanske har någon annan favorit-tomatsås.

Processerad mat

Under gårdagskvällens promenad hörde jag en podcast av Jillian Michaels om processerad mat och äkta mat (hon kallade det för whole food, jag kommer inte på någon bra översättning!). Hon menade att matföretagen många gånger får oss att tro att produkten är bättre än den är genom slagord som ”extra omega-3” eller ”fullkorn bra för hjärtat”. Vi är lättmotiverade till att gå på såna köp istället för att köpa den äkta varan som säkert är skapad till perfektion av naturen.

Ta ägg till exempel: det är en av världens smartaste produkter som innehåller ungefär alla vitaminer utom C och dessutom kommer i en bra förpackning. Nu höftar jag lite men visst kan vi köpa ägg som är både med extra stor gula, extra mycket omega-3 och ägg som är extra stora. Vad blev det för fel med vanliga ägg? Och hur har äggen fått extra stor gula eller extra omega-3? Det här menade Jillian Michaels var frågor som vi kunder inte ställde utan bara gick på ett säljknep. Ägg kanske inte är en bra produkt för att visa på hur producentera ger oss flera alternativ som vi inte visste att vi behövde men du kanske ändå förstår tankegången. Vi behöver fråga oss vad som har hänt med produkten innan vi får den i vår varukorg. Är det någon sönderprocesserad skit (ursäkta!) så hade jag hellre köpte äkta vara!

Baconinlindad kyckling

Bra mat behöver inte vara svårt eller tråkigt. Igår gjorde vi baconinlindad kycklingfilé och rotsaker i ugn. P gjorde en dijonsenapsås och jag åt en halv avokado. Svårare än så var det inte igår. Uppskattad arbetstidsinsats kanske 10 minuter+20 min i ugnen, det är faktiskt inte så mycket tid för att göra bra mat!

Morgonträning

Just nu är jag på väg till gymmet för lite morgonträning innan jobbet. Jag tycker det är väldigt skönt att ha det gjort innan jag tar tag i resten av dagen och känslan av träningsvärk som kommer sig krypande redan på eftermiddagen är underbar. Dock kräver det lite planering att kliva upp, äta lätt och åka direkt till gymmet. Oftast äter jag lite lätt innan (frukt+kaffe kanske) och lite mer efter (ägg, smoothies eller liknande). Det kräver lite att allt är klart innan och att det nästan bara är att slita åt sig på morgonen.

Även kläderna kräver lite packning. Jag går upp, tar på mig träningskläder och tar med jobbkläderna för att byta om efter träningen. Innan jag la mig igår plockade jag fram allt och packade väskan. Jag vill inte missa något så duschgrejer, underkläder och liknande packas också dagen innan. Värsta känslan är att stressad packa allt på morgonen.

Träningskläder, mindre handduk, hygienartiklar och kläder till jobbet.

Fokusperiod 2

Idag kliver vi in i fokusperiod 2. Som jag beskrev för ett tag sen har vi delat in 15 veckor i 3 stycken perioder där vi varje period fokuserar på olika saker. Förra var rörlighet ett huvudfokus och det gick ju bra! Nu blir det styrka som blir nästa grej och vi kommer köra 2 superpass per vecka (istället för 1). Superpassen är komplexa och ”stora” övningar som involverar nästan hela kroppen exempelvis marklyft, knäböj, utfall eller rodd. Det ska bli härligt att komma igång igen efter förkylningen även om jag smygstartade lite igår med ett gympass. Igår körde vi KB-swing, utfall, marklyft, chins, boxhopp, rodd i TRX och lite magövningar. Härligt effektivt som vanligt.