Paleo my way

Vad är detta paleo hon snackar om?! För ett par år sen hade det kallats stenålderskost. Samma tankar nu som då, att ge vår kropp föda som den är van vid sedan urminnes tider. Inget processerat och inget besprutat. Mat som kroppen är van vid och mår bra av. Jag är rätt ny inom det här så rätta mig om jag har fel men som jag har uppfattat det hittills så handlar det om att ge sin kropp det den förtjänar!
Jag hittade godkända livsmedel någon stans på nätet och så här ser det ut i stora drag:
Grönt
  • Kött – Nötkött, vilt, gris, lamm, inälvsmat m.m. Välj helst ekologiskt från gräsbetande djur.
  • Grönsaker – Ät så mycket du vill av all sort och färg. Välj helst närproducerat och i säsong.
  • Fågel – Kyckling, kalkon m.m.
  • Fisk & Skaldjur – Lax, makrill, räkor m.m.
  • Ägg – Alla sorters ägg.
  • Naturligt Fett -Animaliskt, kokos, avocado, oliv, smör m.m.
Gult
  • Frukt & Bär – Hellre bär än frukt, då frukt innehåller mycket socker.
  • Nötter & Frön
  • Sötpotatis & Squash
  • Smör, Grädde & Ost
  • Potatis & Ris
  • Salt
Rött
  • Socker & Sötningsmedel – Rent socker, läsk, juice, godis, bakelser m.m.
  • Transfett & Härdat Fett – Frityrolja, margarin m.m.
  • Spannmålsprodukter – Bröd, pasta, gröt, müsli m.m.
  • Baljväxter – Bönor, linser, ärter, soja, jordnötter m.m.
  • Mejeriprodukter – Mjölk, fil, yoghurt m.m.

Vad jag redan gör som är paleo? Använder ALDRIG transfetter och härdat fett. Aldrig margarin eller milda/becelle eller liknande. Det är något jag har med mig hemifrån, så rent som möjligt. Är det inte lite konstigt att ha en ren produkt (smör) och sedan tillsätta massa konstigheter för att få den mjukare? Jag äter aldrig halvfabrikat medvetet, det finns aldrig i mitt kylskåp men jag har svårt att råda över vad jag får på jobbet. Väldigt sällan äter jag bröd, det händer kanske en gång i veckan. Jag är oftast inte sugen och tycker inte att köpebröd är tillräckligt gott för att lägga min energi på. Någon jag däremot äter oftare är knäckebröd, kanske 1 st per dag, ofta till mellanmålet. Pasta har jag redan dragit ner på och försöker ”klara mig utan” och müsli har jag ersatt med naturella nötter+kokosflingor istället. Socker är heller inte ett stort problem i mitt liv, jag blir mer sugen på fett (chips, popcorn och liknande) när jag är på det humöret.

Det som däremot kommer bli svårt är mejeriprodukterna. Som sagt innan så är jag laktosintolerant sen ett par år tillbaka och mår  väldigt bra på laktosfria produkter. Undra hur jag skulle må helt utan mejeriprodukter? Problemet ligger i att det är sååå smidigt med lite keso+bär+nötter eller en talrik fil som mellanmål eller en slatt yoghurt i en smoothie. Däremot kan jag tycka att det används väldigt mycket mejeriprodukter när jag tittar på nya recept. Det är ofta en gräddsås eller cream fraichesås. Visst det är gott men det är minst lika gott utan. Som jag har förstått det är det bara vi i Norden som tål så mycket mjölk som vi faktiskt gör eftersom det varit ett av de få livsmedel vi alltid haft säkert. Med tanke på att alla andra diande djur bara dricker/diar mjölk i början av livet så är det kanske så vi människor också borde göra?

Köttfärsbiffar med fetaost, stekt haricote verde med vitlök och körsbärstomater, stekta champinjoner och chasewnötter. En middag utan mejeripridukter.

Däremot vet jag inte hur kaffe står i paleokosten. Gott är det och visst borde jag dra ner men måste jag utesluta det helt?
Jag kommer gå paleo my why så långt det går och jag kommer ”fuska” när jag känner för det. Jag tror inte på förbud eller strikta riktlinjer utan på att göra det jag mår bra av för stunden.

3 reaktioner på ”Paleo my way

  1. Hej
    Tack för ”spenatkommentaren” hos Sara! Jag har tänkt spenat, avocado, lime. Det KAN ju inte bli fel?!

    Kul att du skrev just om paleo när jag tittade in. Paleo känns som rätt väg att gå efter div dieter- från lightproduktsdjungeln för 20 år sen till övermättnad på LCHF-, men jag har också reflekterat över att jag inte vill ta bort min kesella (bästa smoothiekompisen…) och min keso. Margarin har jag inte använt på säkert 15 år! Men bönor och linser vill jag jag verkligen ha kvar, bönsallader i alla former är favvo. Och vinet och kaffet?!! Nope. Rör inte mina laster… : )

    Fortsätt må gott- jag ska prova spenattricket!!
    /AC

    1. Lagom är bäst. Jag tänker fortsätta med det jag gillar och leva livet som jag vill ha det. Sen tar jag till mig paelons tankar om att all mat inte är bra för oss 🙂

  2. spännande att se hur det funkar för dig!! jag tycker det känns bra att äta paleo. det är inte extremt ”nyttigt” (som i lågkcal t.ex.) men det är mat som det är någon mening med liksom! skillnaden som jag gör jämfört med strikt paleo är att jag ibland använder havregryn (finns glutenfria varianter) och att jag ibland äter feta/halloumi. däremot är det svårt med latten. sojamjölk är ju inte bra. men laktosfri mjölk är ju mjölk.

Kommentera

