Ägg-tips

Jag äter mycket ägg. Mest kokta med örtsalt. För att få morgonrutinerna att rulla lite smidigare har jag stenkoll på hur lång tid det tar från det att jag lägger äggen i kastrullen tills det är klart. Förr visste jag bara att 5 minuters koktid gav mig perfekta ägg men nu vet jag även att 15 minuter är den tiden det tar att koka upp vattnet och koka äggen.

Jag mätte helt enkelt den den tid det tar för vattnet att koka upp och la till den tiden det tar att få perfekta ägg. 15 minuter på min spis. Tänk på att varje spis (och kastrull) ger olika tid. På morgonen gör detta att jag slipper stå och vänta på att ägget ska koka upp. Istället ställer jag kastrullen på spisen, timern på 15 minuter och hoppar in i duschen medan äggen blir klara. Effektiv tid!  Imorse kände jag mig lite påsk-inspirerad och lät lite skal från lök koka med vilket resulterade i vackert gula ägg till frukost.

En reaktion på ”Ägg-tips

Kommentera

