Läser du innehållsförteckningen?

Jag läste Saras inlägg om godis och funderade lite på vad vi stoppar i oss. I år har jag inte ätit något påskgodis alls. Det jag unnade mig var mörk choklad. Men visst är det skillnad på choklad och ”choklad”.

I affären igår hittade jag en Mörk choklad 72% Utan tillsatt socker av ett känt märke, jag tänker dela innehållsförteckningen med er:
– kakaomassa, sötningsmedel (maltitol, sukralos), kakaosmör, kakaopulver, emulgeringsmedel (solroslecitin och E476), mjölkpulver (mindre än 0,5%), arom.

E476  är polyglycerolpolyicinoleat utvunnet från animaliska fetter (oftast gris) för att få chokladen mer lättsmält. Rent kemiskt minskar den friktionen mellan kakao, socker och mjölk så att produkten blir mer sammanbunden. Denna choklad har alltså tre ämnen i sig som påverkar chokladens konsistens och sammansättning (solroslecitinet påverkar också sammansättningen och kakaosmöret chokladens konsistens).

En annan mörk choklad från känt märke i affären innehöll:
– kakaomassa, socker, kakaosmör, naturlig Bourbon vaniljstång. Thats it!

Gissa vilken som följde med mig hem!

7 reaktioner på ”Läser du innehållsförteckningen?

  1. Kan det vara ett arv? Din morfar var redan på 30 och 40 talet som jag förstått det petnoga med vad han stoppade i sig och tränade mycket. På den tiden kallades man då för ”frisksportare”
    Mamma

Kommentera

