Chokladbollar paleo-style

Jag har länge varit sugen på att göra paleo-chokladbollar och kände att det kunde bli fint lördagssnacks. Jag googlade lite recept men hade en plan på nötter, fikon och kokosflingor. Min mamma gjorde något liknande som julgodis när jag var liten fast med konjak och kokosfett i.

Fikonchokladbollar ca 12 st
– 3 st fikon
– 1/2 dl vatten
– 1 dl nötter
– 0,5 dl kakao
– 1 dl kokosflingor

Blötlägg fikonen i vattnet några minuter och mixa under tiden nötterna. I receptet stod det chasewnötter men jag tog hälften valnötter och hälften sötmandel. Blanda i fikonen+vattnet, kakaon och kokosflingorna och mixa till en jämn smet. Rulla i kokosflingor eller nötkross.
Till nästa gång tänker jag blötlägga fikonen i starkt kaffe för att få lite mer (vuxen) smak.

En reaktion på ”Chokladbollar paleo-style

Kommentera

