Månadsarkiv: maj 2012

Kost

Jag brukar inte komma med pekpinnar om hur du ska äta eller inte äta. Jag brukar heller inte ge kostråd om vad som är bra eller dåligt. Jag brukar säga att lagom av allt går bra och det kombinerat med motion blir en fin kaka. Jag blir däremot mer och mer säker på min åsikt kring kolhydraters vara eller icke vara.
Jag tror inte socker och stärkelse i stora mängder är bra för oss människor. Jag tror att det vita mjölet och det raffinerade sockret är för nytt för oss att ta hand om. Våra kroppar är inte gjorda för det rent revolutionärt sätt. Ändå stoppar vi oss fulla med de båda, gärna i kombination, så att vårt blodsocker skjuter i höjden och insulinpåslaget lika så.
Är det inte lite konstigt att vi sedan 80-talet då fett- och kolesterolskräcken slog ner blivit fetare än någonsin innan? Aldrig tidigare har det varit mer ”no fat” och ”low calories” i hyllorna i USA och ändå är USA fetare än någonsin (2/3 av landet är feta eller överviktiga).
Jag säger inte att LCHF är lösningen men jag tror att ett minskat intag av bröd/pasta/mjöl/potatis/öl samt en väldigt låg ranson av socker är bra för oss.
Vet du förresten vad William Banting, upphovet till verbet att banta, gick på för diet? Inte var det ”no fat” iallafall!

Annonser

När en lekpark blev ett utegym

Jag möte upp Patrick efter han slutat jobba i en lekpark nära oss. Där smällde vi av TRX-övningar och lite annat skoj. Jag kombinerade mina benövningar med övningar som gav puls och körde både löpning runt en liten kulle och burpiees. Det var skönt och välbehövligt för mig att få komma ut lite men det fanns inget tryck i kroppen överhuvudtaget. Ikväll ska jag gå och lägga mig tidigt för att sova ikapp lite och låta kroppen få välbehövlig vila.

 
Baksida lår, enbens böj och tricepspress. Alla bilder tagna av Patrick. 

I would walk 500 miles

Kanske inte idag. Vaknade 4 och somnade om 5.15. Gick upp 5.36. Nu ska jag bara överleva dagen!  Idag vankas sommarteckningar, träning och eventuellt matföreläsning.

Medan jag låg vaken övervägde jag en promenad, men hindrades av tanken ”jag borde ju försöka sova”. Hur gör du när du inte kan sova, ligga kvar eller gå upp?

Rabarber

Fin vän bjöd på rabarberpaj på min lediga dag. Vi slöade i gräset, pratade om framtiden och drack kaffe i mängder.

Kolla in snyggaste kakelplattan bakom! Stora som hus och läckra som tusan. Vill ha! Funderar på att köpa en sån platta bara för att ha som fotobakgrund. Gillar känslan av industilokal.

Vaniljglass

Oj, varför har jag inte gjort det innan? Lite bökigt (mycket vispa) och lite passning eftersom jag inte äger en glassmaskin. Men så himla bra det blev! Receptet hämtade jag här ifrån, men det finns säkert hundra andra varianter.

Godaste vaniljglassen

  • 3 dl grädde
  • 3 äggulor
  • ½ dl florsocker
  • 1 tsk vaniljpulver (INTE vaniljsocker!)

Vispa grädde och vaniljpulver. I en annan skål vispar du ägg och socker pösigt. Här tyckte receptet att du kunde blanda ner någon smak men jag gjorde det senare. Rör försiktigt ihop gräddvispet och äggblandningen.
Häll i en form (jag använde en avlång brödform) och ställ i frysen i ca 1 timme. Därefter ska den tas fram och röras i ordentligt. Här hade jag i krossade frysta hallon och krossad choklad, för jag ville att de skulle var bitar av hallon i och inte som en slät hallonglass. Ställ tillbaka i frysen och upprepa proceduren med att röra om 1 gång i timmen tills det att glassen är fryst och klar att äta.
 

Sallad

Jag är ett stort fan av sallader i alla varianter och tänkte dela med mig av mina bästa tips.

Blandade blad, stekt kyckling med vitlök, stekta champinjoner och sockerärtor, körsbärstomater och guacamole från tidigare i veckan (ej med på bild).

  • Se till att ha mycket grönsaker hemma. Sånt som du gillar och kan tänka dig att ha i salladen. Jag brukar ibland värma till grönsakerna och ibland äta de råa, beror på vad jag vill ha för sallad.
  • Enklaste fusket är blandsallad i påse. Jag väljer en färdigsköljd variant med goda blad (smaksak).  En del säger att den blir dålig fort men mitt knep är att stänga påsen med en påsklämma luftigt så påsen blir lite som en boll. Väl i kylskåpet ställer jag den med påsklämman neråt och ser till att den får stå luftigt. Jag får för mig att salladen fortare blir dålig om den kläms eller har dåligt med luft. En påse som står så håller kanske i en vecka. En som du rullar ihop och trycker ner i grönsakslådan håller betydligt kortare tid.
  • Se alltid till att ha något protein med i salladen. Jag försöker ha en frys fylld med lax, kycklig och kött men det går lika bra med gårdagens köttbullar, ett par ägg eller ost.
  • Använd samma stekpanna. När kycklingen nästan var klar åkte champinjonerna och sockerärtorna i. På så sätt spar du både disk och energi.
  • Vill du ha kolhydrater i salladen så spar du tid genom att ha färdigkokt pasta, bulgur eller liknande. Det håller sig ett par dagar i kylen. Annars går det bra med en smörgås/knäckebröd till.
  • Såsa till det med exempelvis guacamole (bra fetter från avokadon), cream fraische+smaksättning eller bara balsamvinäger.

Små enkla tips på vägen. Vad brukar du ha i din sallad?