Sallad

Jag är ett stort fan av sallader i alla varianter och tänkte dela med mig av mina bästa tips.

Blandade blad, stekt kyckling med vitlök, stekta champinjoner och sockerärtor, körsbärstomater och guacamole från tidigare i veckan (ej med på bild).

  • Se till att ha mycket grönsaker hemma. Sånt som du gillar och kan tänka dig att ha i salladen. Jag brukar ibland värma till grönsakerna och ibland äta de råa, beror på vad jag vill ha för sallad.
  • Enklaste fusket är blandsallad i påse. Jag väljer en färdigsköljd variant med goda blad (smaksak).  En del säger att den blir dålig fort men mitt knep är att stänga påsen med en påsklämma luftigt så påsen blir lite som en boll. Väl i kylskåpet ställer jag den med påsklämman neråt och ser till att den får stå luftigt. Jag får för mig att salladen fortare blir dålig om den kläms eller har dåligt med luft. En påse som står så håller kanske i en vecka. En som du rullar ihop och trycker ner i grönsakslådan håller betydligt kortare tid.
  • Se alltid till att ha något protein med i salladen. Jag försöker ha en frys fylld med lax, kycklig och kött men det går lika bra med gårdagens köttbullar, ett par ägg eller ost.
  • Använd samma stekpanna. När kycklingen nästan var klar åkte champinjonerna och sockerärtorna i. På så sätt spar du både disk och energi.
  • Vill du ha kolhydrater i salladen så spar du tid genom att ha färdigkokt pasta, bulgur eller liknande. Det håller sig ett par dagar i kylen. Annars går det bra med en smörgås/knäckebröd till.
  • Såsa till det med exempelvis guacamole (bra fetter från avokadon), cream fraische+smaksättning eller bara balsamvinäger.

Små enkla tips på vägen. Vad brukar du ha i din sallad?

3 reaktioner på ”Sallad

  1. Hej Anna! Härliga bilder och trevlig blogg! Ser ut som det blivit lite fler matbilder senaste tiden 🙂 Salladen verkar supersmaskig! Själv älskar jag att ha smakrika ostar och nötter i mina sallader…

  2. Tack för riktigt bra tips!
    Jag kör också alltid färdigsköljd salladsmix, perfekt. Toppar nästan alltid med avocado och någon form av nötter/frön och så varierar jag utifrån det. Halloumisallad tröttnar jag aldrig på, det är absoluta favoriten.
    Men så gillar jag sallad som tillbehör till t.ex grillat också och då kan det bli basen ovan +vattenmelon/feta, eller rödbetor/chevre, eller quinioa/frön eller – typ vad som helst. Så himla gott!

Kommentera

