Vaniljglass

Oj, varför har jag inte gjort det innan? Lite bökigt (mycket vispa) och lite passning eftersom jag inte äger en glassmaskin. Men så himla bra det blev! Receptet hämtade jag här ifrån, men det finns säkert hundra andra varianter.

Godaste vaniljglassen

  • 3 dl grädde
  • 3 äggulor
  • ½ dl florsocker
  • 1 tsk vaniljpulver (INTE vaniljsocker!)

Vispa grädde och vaniljpulver. I en annan skål vispar du ägg och socker pösigt. Här tyckte receptet att du kunde blanda ner någon smak men jag gjorde det senare. Rör försiktigt ihop gräddvispet och äggblandningen.
Häll i en form (jag använde en avlång brödform) och ställ i frysen i ca 1 timme. Därefter ska den tas fram och röras i ordentligt. Här hade jag i krossade frysta hallon och krossad choklad, för jag ville att de skulle var bitar av hallon i och inte som en slät hallonglass. Ställ tillbaka i frysen och upprepa proceduren med att röra om 1 gång i timmen tills det att glassen är fryst och klar att äta.
 

Kommentera

