Kost

Jag brukar inte komma med pekpinnar om hur du ska äta eller inte äta. Jag brukar heller inte ge kostråd om vad som är bra eller dåligt. Jag brukar säga att lagom av allt går bra och det kombinerat med motion blir en fin kaka. Jag blir däremot mer och mer säker på min åsikt kring kolhydraters vara eller icke vara.
Jag tror inte socker och stärkelse i stora mängder är bra för oss människor. Jag tror att det vita mjölet och det raffinerade sockret är för nytt för oss att ta hand om. Våra kroppar är inte gjorda för det rent revolutionärt sätt. Ändå stoppar vi oss fulla med de båda, gärna i kombination, så att vårt blodsocker skjuter i höjden och insulinpåslaget lika så.
Är det inte lite konstigt att vi sedan 80-talet då fett- och kolesterolskräcken slog ner blivit fetare än någonsin innan? Aldrig tidigare har det varit mer ”no fat” och ”low calories” i hyllorna i USA och ändå är USA fetare än någonsin (2/3 av landet är feta eller överviktiga).
Jag säger inte att LCHF är lösningen men jag tror att ett minskat intag av bröd/pasta/mjöl/potatis/öl samt en väldigt låg ranson av socker är bra för oss.
Vet du förresten vad William Banting, upphovet till verbet att banta, gick på för diet? Inte var det ”no fat” iallafall!

2 reaktioner på ”Kost

Kommentera

