Tabata

Tabata är en underbar, effektiv och kräkfärdig träningsform. Det är en intervallform som innebär arbete 20sek+vila 10 sek gånger 8. Alltså 8 stycken intervaller och totalt 4 minuters arbete per övning. Det går med fördel att använda kroppsövningar som exempelvis knäböj, utfall, jumping jacks eller armhävningar. Eller så gör du med vikter såsom kettlebell eller hantlar. Eller så gör du konditionsintervaller som rodd, löpband eller hopprep. Tänk bara på att gå ner jämfört med din vanliga vikt. Du ska göra 8 set och du kommer vara dötrött på sista intervallen! Jag försöker tänka att första 2 intervallerna ska vara l ä t t a för sen blir det bara jobbigare och jobbigare.

Igår gjorde jag 2 tabataintervaller på löpbandet och sen en serie av bland annat kettlebellsving, hopprep, marklyft med rumpan mot väggen och boxhopp. Avslutade passet med magövningar i TRX-banden och plankan.
  
Jag har en app till iphonen som heter Tabata Timer som håller räkningen åt mig. Framförallt gillar jag gubben efter avklarad intervall!

Tabata är effektiv hemmaträning om du inte har så många redskap eller utomhus om du känner för det. Testa!

Kommentera

