Saker jag undrar kring cykling

  • Trafikregler? Får jag cykla på vägen eller ska jag hålla mig på trottoar/cykelbana? Ringklocka? Har googlat nu, blev lite klokare!
  • Hållning på cykeln? Ska jag kuta med ryggen? Hålla rak rygg? Göra något annat? Både igår och idag blev jag trött i ryggslutet efter ett tag, mindre skoj.

Cyklade Bankeryd ToR idag då Patrick ville ha koll på hur lång tid det tar för honom att cykla till nya jobbet. Jag tycker också cykelpendling verkar intressant, men inte när jag börjar 06.30 på måndagmorgonen…

5 reaktioner på ”Saker jag undrar kring cykling

  1. Du får cykla på vägen, där det är tillåtet för saktgående fordon så inte på motorvägar och annat, sen vill man inte cykla på 2+1 vägar heller men mer sunt förnuft 😉

  2. Sittställning kan vara pyssligt. Om du inte är van att cykla är det troligt att det ger dig trötthet i ländryggen till en början. Träna mycket core och försök hitta en ställning där du känner dig bekväm. Jag provade mängder cyklar innan jag köpte racer och när man sen (äntligen) träffar rätt känner man det. Trots rätt cykel blir man ändå trött i ryggen så det är nog att betrakta som normalt. Lycka till!

  3. Att träna core och stabilitet är viktigt. Du ska inte hänga med armarna/luta dig mot/på styret, bara hålla lätt i det – det är din coremuskulatur som ska hålla dig uppe! Angående cykelbana tror jag att man ska använda sådan när sådan finns – något som de flesta väljer att kringgå när det är mkt folk på cykelbanan alt. dålig asfalt. Tänk på att bilister inte förväntar sig att en cyklist är särskilt snabb och ofta gör felbedömningar eftersom vi åker mycket fortare på våra racercyklar än vi gör på åka-och-handla-hojjarna. Gör tecken, var övertydlig och räkna med att alla tänker försöka köra på dig! 🙂

Kommentera

