Cyklande tjejer

I morse läste jag Jessicas inlägg om Sweden Bike expo och hennes förvåning över att så få tjejer cyklar. Jag tror egentligen inte att det är så få tjejer som cyklar. Däremot tror jag inte att vi syns så väl, än. Visst det är en prylsport utan dess like och det är rätt mycket mekande. Prylarna gör mig ingenting och mekandet får jag väl lära mig (grundkurs i mekande önskas också av cykelkompis eller tomten). Tack Youtube för allt du visat mig!

På facebook finns en grupp för bara tjejer där vi kan ställa frågor till varandra, peppa och åka på läger ihop. Cyklande tjejer har i dag 1209 (!!) medlemmar. Only girls!
Jag vet att Lund har en stor grupp som kallas tjejklungan som kör regelbundet och att liknande tankar finns i Stockholm. Även vi i Jönköping håller på att dra ihop Tjejklungan-Jönköping, än så länge har vi bara fikat ihop men till våren finns planer på gemensamma pass. Supersnabba Sub-XX imponerade senaste runt Vättern och har storslagna planer för 2013. Tjejer som gillar att cykla i grupp och som vill göra jobbet själva.

Det finns mängder cykelbrudar på nätet, dom är bara lite svåra att hitta. Elna, Helena och Wilma har jag följt länge. Vi tjejer gillar cykling, flera av oss vill lära oss och vill utvecklas. Tyvärr står vi fortfarande efter när det gäller prylar i affärer (efterlysning små handskar och snygga cyklekläder utan blommor) eller att visa oss. Jag hoppas det vänder snart.

Jag har svårt med att våga, det vet jag. Men när jag väl är där så är det nästan det bästa jag gjort. Både övervunnit min rädsla och fått lite endorfiner. Våga tjejer! Killarna tar väl hand om oss och tycker alltid det är skoj med nya ansikten. Kanske orkar vi inte hänga med i samma tempo men det går kanske att vänta in gruppen vid nästa stig-vägskäl. Eller tillämpa fart efter kamrat, jag orkar inte alltid dra men kan oftast bli dragen av starkare killar. Det är lite tråkigt när jag på Wåffelcrossen stod med 60-talet killar och 4 tjejer på startlinjen. Eller på spinningen där jag också fick det till 4 tjejer och massa killar. Mer cyklande tjejer! 

3 reaktioner på ”Cyklande tjejer

  1. Jag hänger gärna på och cyklar, både om du ska träna själv eller hänger på någon grupp! Håller helt klart med dig vad gäller utrustning! Det är samma sak på längdskidspjäxorna, blommor på allt – jag blir tokig!!! Pojkflickor har designers inte hört talas om tror jag!?

    Hade gärna cyklas Wåffelcrossen men som du beskriver, vi är inte fullt så snabba och man vill inte vara ivägen för de ”riktiga” cyklisterna. Men jag ska bestämt vara med nästa år, då jäklar!! Och jag hoppas kunna komma med på spinningen fler gånger så vi kan representera tjejer! 🙂

    Vi får väl gå ihop en grupp tjejer, designa egna skitsnygga kläder och köra skiten ur killarna på sånt vi är jäkligt bra på!

  2. Vilket bra inlägg!
    Håller också med dig vad gäller blommor och annat krafs som man tror vi gillar. Linneas förslag ovan var klockrent! Skitsnygga kläder sen äger vi;)

    (jag har också följt dig ett tag men inte kommenterat, men jag läser!)
    Ha det så gott!

Kommentera

