Chokladbollar

För ett halvår sen gjorde jag paleo-chokladbollar och idag försökte jag mig på samma sak igen. Jag tänkte att det kunde vara ett gott julgodis jämte alla andra socker-sakerna.

Idag gjorde jag om receptet lite och gjorde ungefär såhär:

  • 1 dl valnötter
  • 1 dl mandel
  • 5 fikon blötlagda i en espresso
  • En espresso, kanske en halv dl STARKT kaffe
  • Kakao
  • Kokos att rulla i.

Jag mixade valnötterna och mandeln fint, hade i fikonen och kaffet. Detta mixades till en fast smet. Avslutade med att höfta i kakaon och mixa lite till.
Bollarna blev ganska hårda, kanske kunde man ha haft i lite mera vätska. Jag fick ut cirka 15 bollar på den här smeten.
Det går också säkert bra med andra nötter. Jag skulle velat prova med cashewnötter för att göra de mer mamma-allergivänliga men hade inga hemma.
IMG_2976

Kommentera

